3

5 tipov pre e-shop

5 tipov, ako pripraviť svoj e-shop na Black Friday / Cyber Monday, vianočné akcie a novoročné výpredaje

2023-11-23

Autor: Mária Vasiľová

Dĺžka čítania: 3:21 min

SK

Po roku tu opäť máme obdobie predvianočných zliav a výpredajov. Na dlho očakávaný vrchol nákupnej sezóny sa už tradične tešia aj slovenskí spotrebitelia, pričom veľký nápor môžeme očakávať i v online priestore. Preto je na mieste otázka: je váš e-shop pripravený na TOP sezónu? Čo môžete ešte urobiť, aby ste svojim zákazníkom poskytli ten najlepší zážitok z online nakupovania?  

1. Uistite sa, že váš e-shop zvládne vysoký traffic 

Zákazníci sú netrpezlivejší ako kedykoľvek predtým. Až 70 % spotrebiteľov pripúšťa, že pomalý web znižuje ich ochotu zrealizovať nákup. No ak váš e-shop počas najsilnejšieho obdobia spadne, katastrofa je na svete. A práve to sa vám môže stať, ak sa na tzv. flash sales alebo bleskové výpredaje vopred dôsledne nepripravíte. Súčasťou prípravy by mali byť záťažové testy vášho online obchodu aj všetkých aplikácií, ktoré s ním cez API rozhranie komunikujú.  

Rýchlosť webu je dobré optimalizovať priebežne, dodržiavať pravidlá ako optimálna veľkosť obrázkov, minimálny počet presmerovaní, lazy loading (postupné načítavanie obsahu), opravenie nefunkčných stránok, minifikácia a odstránenie prebytočného kódu a podobne. Výkon e-shopu môžete monitorovať napríklad využitím nástroja PageSpeed Insights od Google Labs.  

Absolútne kľúčovým predpokladom zvládnutia extrémneho náporu návštevníkov je mať svoj e-shop postavený na platforme, ktorá je na vysoký traffic určená, napríklad ako Shopify Plus.  

V prípade, že predsa len dôjde ku katastrofe a stránka neočakávane spadne, je dobré o tom okamžite vedieť a zachrániť, čo sa dá. Užitočným nástrojom môže byť UptimeRobot, ktorý vás na daný problém upozorní. Týmto spôsobom môžete rýchlo reagovať a kontaktovať tím podpory vašej platformy, aby ste problém rýchlo vyriešili a minimalizovali straty zákazníkov. 

2. Optimalizujte e-shop pre mobilné zariadenia 

Podľa e-shopper barometra až 67% Slovákov nakupuje online prostredníctvom svojich smartfónov. To je ešte o 4% viac ako európsky priemer. V prípade, že váš e-shop stále nie je prispôsobený pre nakupovanie prostredníctvom smartfónu, riskujete, že vás zvalcuje konkurencia. 

Popri zabezpečení mobilného UX a responzivity (veľké buttony, full-screenové produktové fotografie, využitie hamburger menu) je snáď najdôležitejšou zásadou odstrániť akékoľvek prekážky, ktoré bránia potenciálnemu zákazníkovi nakupovať pomocou smartfónu. Ak bojujete s nízkymi konverziami v mobilnej verzii vášho e-shopu alebo v aplikácii, skúste počet krokov v checkout procese zredukovať na minimum. 

 

one-click checkout e-shop

Zdroj: Shop Pay

Pomôže vám s tým napríklad nástroj Shop Pay dostupný na e-shopovej platforme Shopify. Tradičný spôsob zadávania fakturačných a dodacích údajov nahraďte expresnou platbou s predvyplnenými údajmi z predošlého nákupu. Na platbu na jeden klik vám poslúžia nástroje ako Apple Pay, Google Pay, Android Pay či PayPal. Vždy však myslite na svojich zákazníkov a pridajte tiež tie platobné metódy, ktoré preferujú.  

3. Zachráňte opustené košíky

Percento opustených nákupných košíkov je pri e-shopoch extrémne vysoké – v priemere až neuveriteľných 70,19 % nákupov skončí v procese checkoutu. Dôvody môžu byť rôzne – od zdĺhavého niekoľko krokového nákupu, požadovanej registrácie, nevyhovujúcich platobných metód, cez neuspokojivé spôsoby doručenia až po nepríjemné prekvapenia v podobe vysokých dodatočných poplatkov.  

Zatiaľ najúčinnejším spôsobom, ako získať späť strateného zákazníka, je e-mail marketing, s ktorým vám vie pomôcť Mailchimp, Klaviyo alebo aj lokálne riešenie SmartEmailing, ktoré za relatívne nízky budget ponúka pokročilú e-mailovú automatizáciu.  

Takéto personalizované e-maily mávajú najvyššiu mieru otvorenia a prekliknutia v rámci všetkých e-mail marketingových kampaní. Rovnako môžete zákazníkom posielať automatizované SMS alebo push notifikácie. 

Zaujímavou novinkou je oslovenie strateného zákazníka cez Messenger. ShopMessage je novinkou v oblasti marketingovej automatizácie, ktorá je určená výhradne pre Facebook Messenger a umožňuje nadviazať maximálne personalizovanú konverzáciu so zákazníkmi.  

Spôsobov, ako zachrániť opustené košíky, je samozrejme viac. Podrobnejšie sa im budeme venovať v nasledujúcom článku zo série e-commerce.  

4. Šetrite čas automatizáciou 

Z pohľadu prevádzkovateľov e-shopov je Black Friday / Cyber Monday nielen vrcholom sezóny, ale aj mimoriadne stresujúcim obdobím. Využitie automatizácie vám môže pomôcť zbaviť sa opakujúcich sa činností a lepšie sa sústrediť na rozvoj biznisu. Automatizácia tiež znižuje riziko ľudskej chyby. 

Čo všetko sa oplatí automatizovať? Marketingové aktivity ako posielanie e-mailov, SMS správ alebo push notifikácií (služba Klaviyo), ale aj back-office činnosti ako napríklad posielanie upozornení v prípade nízkych skladových zásob, schovanie nedostupných produktov z e-shopu a ich opätovné zobrazenie v prípade naskladnenia a ešte omnoho viac. Pozrite sa, aké možné scenáre ponúka napríklad aplikácia Shopify Flow

5. Budujte lojalitu po výpredajovom šialenstve 

Vďaka zľavám počas Black Friday / Cyber Monday dokážete získať veľký počet nových zákazníkov. Cieľom e-shopu je ale mať čo najviac vracajúcich sa zákazníkov. Na dosiahnutie opakovaných nákupov sa výborne hodí vernostný program, ktorým viete podchytiť nových návštevníkov webu počas výpredajových dní.  

Naším tipom je apka LoyaltyLion, ktorú je možné integrovať s najpoužívanejšou ecommerce službou Shopify, ale tiež aplikáciami na automatizovaný e-mail marketing ako sú Klaviyo, Mailchimp alebo HubSpot.  

Zdroj: LoyaltyLion

Odmenu pre verného zákazníka môžete zahrnúť do personalizovaného e-mailu alebo newslettra, SMS správy, alebo ju ponúknuť priamo v košíku. Možnosť získať odmenu napríklad v podobe zľavy na celý nákup jediným kliknutím priamo v košíku je ďalší zo spôsobov, ako zvýšiť priemernú hodnotu objednávky.  

Potrebujete sa poradiť ohľadom vášho e-shopu? Zvažujete migráciu na Shopify alebo svoj e-shop škálujete pre ďalší rast? Poraďte sa so špecialistom na Shopify!

Ďalšie články