Predávate v segmente B2B? Tu sú 4 dôvody, prečo začať uvažovať
o e-commerce platforme

2023-03-24

Autor: Maja Bosák Vasiľová

Dĺžka čítania: 2:27 min

SK

Pandémia nás naučila nakupovať tovary a služby online. No elektronické nakupovanie už nie je len záležitosťou eshopov a ich koncových zákazníkov. Naopak, posledné prieskumy v segmente B2B hovoria, že objem nákupov uskutočnených profesionálnymi nákupcami narástol v minulom roku v priemere o 45%. Rozvoj v oblasti B2B je jedným z TOP e-commerce trendov na rok 2023. Výber ideálnej e-commerce platformy je preto rozhodnutím, ktoré netreba viac odkladať, najmä ak chcete svojim B2B klientom poskytnúť tú najlepšiu zákaznícku skúsenosť.

Chcete si udržať B2B zákazníkov? Bez digitálu to nepôjde!

B2B (business-to-business) v zásade znamená, že svoje tovary alebo služby predávame firmám alebo podnikateľom. Kým v minulosti panoval názor, že B2B predaj je najlepšie realizovať tradičnými formami ako sú osobné stretnutia, telefonická komunikácia alebo emailové objednávky, dnes to už celkom neplatí. Stále viac biznisových zákazníkov preferuje online nákup (Graf). Čo však zostalo, sú špecifické potreby B2B klientely, ktorým je potrebné prispôsobiť aj svoju digitálnu stratégiu.

Graf: Najviac využívané kanály na vytváranie objednávok B2B zákazníkmi

Ktoré z uvedených možností využívate pri nákupe najčastejšie?

Polovica respondentov nakupuje produkty online prostredníctvom eshopu.

Rozhodovanie o nákupe

Nákupný proces je v prípade B2B omnoho racionálnejší. Rozdiel je už pri samotnom rozhodovaní o nákupe. Kým v B2C sú rozhodnutia častokrát spontánne a založené na osobných preferenciách, v B2B sú kritériá dané vopred a sú striktne racionálne (napríklad rozpočet, technická stránka, kvalita produktu a jeho dlhodobá hodnota, starostlivosť a doplnkové služby). Pri návrhu produktových stránok je preto veľmi dôležité myslieť na špecifické informácie o produkte, ktoré zákazník pri rozhodovaní nevyhnutne potrebuje.

Opakované nákupy

V B2B sú opakované nákupy bežnou praxou. Výborné na digitálnych platformách je to, že zákazníkovi poskytujú celú históriu nákupov, zjednodušujú opakované objednávanie alebo ho dokážu plne automatizovať. V prípade napojenia e-commerce platformy na zákaznícky ERP systém môže byť zákazník automaticky upozornený o klesajúcom stave zásob a jedným klikom vystaviť novú objednávku.

Cenová politika a podpora predaja

Typické pre B2B sú personalizované cenové ponuky. Predajcovia majú možnosť využiť omnoho širšiu paletu foriem podpory predaja ako v prípade B2C. Napríklad vernostné a množstevné zľavy, nákupy na kredit alebo iné špeciálne akcie – vďaka osobnému biznis účtu na e-commerce platforme môžu byť ceny šité na mieru konkrétnemu zákazníkovi. Ten si dokonca môže nakonfigurovať najvýhodnejšiu cenovú ponuku úplne sám z pohodlia kancelárie.

Dlhodobé obchodné vzťahy

Vzťahy sú pre úspešné B2B obchodné partnerstvo absolútne kľúčové, a to pre obe zo zúčastnených strán. Zmena dodávateľa totiž znamená zbytočné náklady aj pre klienta. Možno sa to na prvý pohľad nezdá, no digitálne platformy pomáhajú budovať osobnejšie vzťahy s B2B klientmi. Sú zdrojom dát, ktoré nám umožňujú lepšie spoznať ich nákupné správanie. Na základe toho môžeme zákazníkov segmentovať, dokážeme personalizovať nielen cenovú ponuku, ale tiež odporúčané produkty, či dokonca prispôsobiť rozhranie, s ktorým zákazník pracuje. V neposlednom rade je digitalizácia obchodu nevyhnutná, pokiaľ chce byť firma konkurencieschopná a neprísť o svojich dlhodobých odberateľov.

Čo je dobré pre zákazníka, je dobré aj pre obchod

Dnešní biznisoví zákazníci chcú samostatne vyhľadávať a nakupovať produkty, čo im umožňuje práve online prostredie. Chcú mať prístup k svojmu účtu zo smartfónu, tabletu aj z počítača. Chcú dostávať relevantné ponuky a nestrácať čas nepotrebnými úkonmi alebo čakaním na potvrdenie emailovej či telefonickej objednávky. Keď sa preto rozhodnete investovať do e-commerce platformy, investícia sa vám vráti v podobe lepšej dostupnosti produktov, zrýchlenia predajného procesu, vyšších obratov a spokojnejších zákazníkov. Zároveň sa vám otvoria možnosti pre akvizíciu nových klientov napríklad aj v zahraničí, a to bez toho, aby ste museli otvárať zahraničnú pobočku alebo výrazne zvyšovať počet obchodných zástupcov.

Ak chcete vedieť, čo taký e-commerce projekt obnáša a aké technické riešenie by pre vás bolo najvhodnejšie, radi vám s tým pomôžeme.

Ďalšie články