Psychológia farieb pri webovom dizajne

Ikona: autor článku Monika Hudová
Ikona: dátum článku 18 Mája 2021
Ikona: kategória článku Eshopy a Produktivita
Ikona: čas čítania 7 min. čítania

Psychológia farieb je psychologickou disciplínou ktorá sa zameriava na štúdium vplyvu jednotlivých farieb na psychiku človeka a na individuálne preferencie rôznych farieb medzi jedincami. Tieto poznatky sú využívané v marketingu, dizajne, medicíne a architektúre.

Blog image

Je teda jasné, že využitie farebnej psychológie dokáže pomôcť k zvýšeniu konverzií. Veľa ľudí si to neuvedomuje, no farby použíté na webstránke vyvolávajú určité reakcie, emócie či správanie ľudí, ktorý web navštívia.

Červená
Všimli ste si, že väčšina nadpisov ktoré  majú za úlohu prilákať pozornosť, sú červené? (Napr. výpredaj a pod.) Červená je všeobecne vnímaná ako stimulačná farba, ktorá vytvára pocit naliehavosti. Priťahuje pozornosť a pôsobí vynikajúco na materiáloch, ktoré majú za cieľ prilákať pozornosť. Obzvlášť, ak ide iba o obmedzený časový úsek. Červená farba sa spája aj s vášňou a pokrýva veľkú škálu emócií - od lásky, cez žiarlivosť až po nebezpečenstvo.

Oranžová
Je ďalšou farbou ktorá navodzuje pocit zábavy, radosti a entuziazmu a keďže vzniká zmiešaním žltej a červenej, pôsobí dobre pri tlačidlách ktoré majú vyvolať určitú akciu. Vyvoláva pocit tepla a podporuje optimistické myslenie.

Žltá
Je populárnou farbou pre webové stránky, ktoré chcú vyvolať pocit zábavy, veselosti a optimizmu. Predstavuje farbu slnečných lúčov. Existujú dokonca tvrdenia, že vďaka žltej farbe sa cítia ľudia o niečo mladší. Pri nadmernom používaní dokáže byť žltá zdrvujúca, čiže je potrebné narábať s ňou opatrne.

Zelená
Je spájaná s prírodou a zdravím. Navádza pocit pokoja, mieru, relaxácie a plodnosti. Dokáže zmierňovať príznaky depresie a stimuluje harmóniu. Nakoľko balansuje emócie, zlepšuje schopnosť rozhodnúť sa.

Modrá
Je často spájaná s pokojom. Predpokladá sa, že znižuje srdcový tep a vysoký krvný tlak. Ak ide o podnikanie, je spojená so stabilitou, dôverou, bezpečnosťou, inteligenciou a spoľahlivosťou. Používa ju mnoho spoločností, napríklad aj Facebook či Twitter.

Fialová
Je farbou majestátnosti a luxusu. Vyvoláva pocit úspechu, múdrosti a rešpektu. Stimuluje časti mozgu ktoré podporujú kreativitu. Hodí sa napríklad pre kozmetiku, spiritualitu liečenie či jógu.